onsdag 27 augusti 2008

Vad är "skaplig" tid att komma hem på kvällen för en heltidspolitiker?

Hemkommen från en intensiv dag i politiken känns det skönt att "skriva av sig". Dagen började med de sista förberedelserna inför nämndsammanträdet i eftermiddag. Sedan telefonsammanträde med Alliansvännerna i LSS-kommittén. Vi stämde av upplägget inför fredag, då vi ska överlämna LSS-utredningen till regeringen och även presskonferens i Rosenbad. Fyra års arbete är i det närmaste avslutat. Min partikollega Gabriel Romanus sa vid ett tillfälle att inget är så lärorikt som att delta i en statlig utredning. Han har så rätt, den gode Gabriel! Detta är den andra utredningen, som jag avslutar under 2008 och båda har lärt mig mycket. Jag kommer nog att skriva mer om LSS de närmaste veckorna.
Dagen fortsatte med pressträff inför nämndmötet. Omsorgsnämnden har sällan några skandaler på dagordningen så det är ingen rusning av mediafolk precis. Men Lasse Åbom på Corren och Kenneth Uvegård från Linköpings Tidning är två trogna journalister, som bevakar kommunala frågor i stort som smått.
Eftermiddagen var vikt för omsorgsnämndens sammanträde. Det "stora" ärendet var budgetförslaget för 2009/10. För första gången i kommunens historia ska vi ta en 2-årsbudget. Fördel är mer långsiktig planering. En social budget går aldrig att förutse helt och hållet. Mycket verksamhet är lagreglerad och insatser måste ges även om budgeten överskrids. Behov kan också dyka upp snabbt och oväntat. Så har skett i år. Från ett bokslut 2007 i balans till ett befarat underskott på omkring 14 mkr på ett kvartal är exempel på vad ett antal extra stödåtgärder kan innebära. Nästa vecka är det budgetberedning med alla nämnder och kommunalråden. Då gäller det som ordförande att vara väl förberedd och presentera motiven för nämndens äskanden så att kommunalråden förstår. Ska bli intressant att se vad oppositionen kommer med. I nämnden idag deltog vare sig (s) eller (v) i beslutet. Få se hur många gånger de tänker använda samma pengar denna gång. Vid fullmäktige i november kommer sanningens minut.
Efter att ha klarat av några telefonmeddelanden och sorterat in nämndhandlingarna på sin plats "landade" jag hemma vid halvsju-tiden. En tidig kväll, tyckte jag. Men det tyckte inte maken, som hade förväntat sig sällskap till middagen. Jag hade tydligen sagt att jag skulle komma hem "i ganska skaplig tid".
Nu har jag i alla fall ätit, småpratat med maken, klappat om hunden, sett på Nyhetstimmen i SVT och förberett handlingarna inför morgondagens sammanträde med Säkerhets-och integritetsskyddsnämnden i Stockholm. En stund framför datorn med e-post, blogg och koll på kvällstidningarna på nätet känns bra.

Inga kommentarer: