måndag 17 november 2008

Fildelningslagen får inte bli ett nytt FRA

Igår söndag använde jag delar av eftermiddagen till att läsa in handlingar inför omsorgsnämndens möte på onsdag. Nämnden, där jag är ordförande, har ungefär 15-20 ärenden varje månad. Måndagskvällen samma vecka träffar jag Allianspartiernas (fp,m,kd,c) företrädare i nämnden för att diskutera de viktigaste frågorna inför mötet. Mer om omsorgsnämndens novembersammanträde återkommer jag till efter mötet på onsdag.
Söndagkvällarna brukar jag försöka se Agenda på tvåan. Ett av de bättre samhällsprogrammen, tycker jag. Igår kväll intervjuades representanter för de fyra ungdomsförbunden på allianssidan inför regeringens planerade förslag om fildelningslag. Ungdomsförbunden är kritiska till att straffåtgärder mot fildelare föreslås få skötas av andra än Polisen. De har rätt i sin kritik, tycker jag. Kontroll och regler ska självklart finnas liksom straff för de som bryter mot lagen. Men den rättsliga delen måste skötas av en myndighet. Jag hoppas att regeringen tänker ett varv till så man inte sätter sig en liknande sits som med FRA.

Inga kommentarer: