söndag 18 januari 2009

Reflektioner en söndagkväll

Söndag kväll! Har hunnit med en hel del idag. Bland annat en långpromenad med make och hund i snålblåsten och dessutom några varv på motionscykeln (inomhus, förstås). Såg förmiddagsprogrammet på TV4 och intervjun med Liza Marklund och sedan kommentarer till denna. Jag har inte följt debatten kring boken "Gömda" så noggrannt men jag har läst den för några år sedan. Och även "Asyl". Jag kan tycka att det är underligt att en rutinerad författare och journalist som Liza Marklund först nu kommit på att titeln borde ha varit "baseras på en sann historia". Men bortsett från det så tycker jag att boken förstärkt förståelsen om hur fruktansvärt det kan vara att leva under hot.
Jag hör inte till de kvinnor som hänvisar till något slags feministaspekt så snart en kvinna råkar i blåsväder. Det kan finnas skäl till kritik även mot kvinnor. Men när man i debatten kring Liza Marklund antyder lite surt att "hon sitter nere i Spanien" då anar jag spår av Jante.

Några fler förberedelser inför kommande arbetsvecka, kvällen nyhetsprogram och Agenda. Ska väl hinna läsa senaste NU också innan det är dags för sängen. Se´n är det snart måndag!

Inga kommentarer: