onsdag 6 maj 2009

En vanlig onsdag

Började dagen med s.k. gemensamt presidium på socialkontoret. Det gemensamma består av möte en gång per månad mellan ordförande/vice ordförande i omsorgsnämnden, äldrenämnden och socialnämnden samt några tjänstemän. Dessa tre nämnder har olika ansvarsområden inom kommunens socialtjänst. Det känns som mycket nyttiga möten. Vi reder ut missförstånd, vi informerar varandra och vi ger gemensamma uppdrag till kontoret.

Folkpartiets länsexpedition nästa för ett samtal med vår administrativa assistent om en kommande arbetsbeskrivning. Hur beskriva ett jobb som är så mångfacetterat? Får se om vi lyckas och vad övriga i styrelsen kommer att tycka. Utöver att vi något så när lyckades dokumentera ett arbetsinnehåll så fick vi också en trevlig pratstund om det politiska livet. Alltför sällan hinner vi med sådant i vardagen.

På väg från länsexpen ser jag att klockan blivit lunch. En salladsbar blir bra. Det brukar gå fort.

In om kontoret och kolla e-posten och nyhetsflödet via någon nättidning. Därefter presidiemöte i omsorgsnämnden. Genomgång av föredragningslistan till nästa nämnd och avstämning med kontoret om några pågående utredningar och uppdrag. Ett stort arbete är utredningen kring införande av Eget Val inom Daglig verksamhet. Börjar närma sig ett inriktningsbeslut och dessutom förslag till fullmäktige att ge omsorgsnämnden möjlighet att tillämpa den nya lagen LOV (Lag Om Valfrihet). "Min" nämnd blir den första i Linköping att tillämpa den valfrihetslag, som Alliansregeringen infört.

Därefter några timmar på kontoret med läsning och besvarande av e-post och telefonsamtal. Jag gillar systemet med e-post även om inkorgen ibland fylls med diverse skräp. Att kunna läsa och besvara brev på vilken tid som helst passar mig ypperligt. Mottagaren blir inte störd även om jag besvarar de sista nu vid 23-tiden.

Dagens kvällsaktivitet är styrelsemöte med min Rotaryklubb Aurora. Jag kommer att vara programansvarig kommande verksamhetsår, därav styrelseledamot.

Hemma vid halvnio och hinner se slutet av Uppdrag granskning, som idag handlar om äldrevården och att gamla på flera håll inte får komma ut. Bedrövligt! I Linköping utlovas utevistelse/promenader minst tre gånger i veckan. Tyvärr så funkar det inte alltid ändå.

Kollar på Aktuellt när jag ändå sitter där i soffan med make och hund.

Nu, efter lite tidningsläsning, koll på Facebook och bloggat, så börjar väl dagen lida mot sitt slut. I morgon ska jag jobba hemifrån med ett utkast till artikel som borde varit klar redan. På kvällen ska FP i Linköping EU-kampanja genom dörrknackning. Det är jätteviktigt att folk går och röstar den 7 juni!

Inga kommentarer: