fredag 10 juli 2009

Semesterläsning

Jag älskar att läsa och till vardags blir det mest handlingar av olika slag och facklitteratur. Eftersom jag är med i två bokklubbar så har jag ett antal andra böcker att njuta av på semestern. Hitills har jag hunnit med "Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini, Barack Obamas "Min far hade en dröm" och Camilla Läckbergs "Sjöjungfrun".

"Tusen strålande solar" är precis lika bra som föregångaren "Flyga drake". Både böckerna skildrar livet i Afganistan. Ett land som under många år levt under krig och förtryck. Hosseini skriver så man som läsare nästan tycker sig vara på plats och se vad romanernas personer utsätts för. Kan rekommenderas.

Obamas bok om sin far är intressant men något tungläst beroende på mycket detaljer. Behållningen är att få en bild av denne uppmärksammade man som nu är USA:s president. Som en fortsättning av denna livsberättelse har jag precis idag börjat läsa boken om hans hustru Michelle Obama. Boken heter just så och är en biografi skriven av journalisten Liza Mundy. Ska bli spännande.

Camilla Läckberg liksom Liza Marklund är två deckardrottningar som jag gillar. Jag gillar deckare (om de inte alltför mordiska). Det som gör dessa båda kvinnors böcker extra roliga att läsa är att de så bra kombinerar genren med beskrivning av de kvinnliga huvudpersonernas vardagsliv. Förhoppningsvis hinner jag med att följa Marklunds huvudperson Annika Bengtzon på hennes Spanienuppdrag i boken "En plats i solen". Den ligger nämligen också i "vänthögen".

När semestern om några veckor närmar sig slutet är det dags att ta fram lite allvarsammare litteratur. Tex Michael Greenberg "Den dagen min dotter blev galen" och Pontus Mattsson "Sverigedemokraterna in på bara skinnet".

Nu är det fredag eftermiddag och solen börjar återvända till min nystädade altan. Där tänker jag tillbringa någon timme eller två med Michelle Obama.

Inga kommentarer: