torsdag 12 november 2009

Olycklig avgång

Som flera media bl a Rapport berättat så har regeringen idag entledigat ordföranden i Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden(SIN) Anders Eriksson och dessutom nämndens kanslichef efter en konflikt dem emellan. Som en konsekvens av detta beslut har också vice ordföranden Göran Håkansson och ledamoten Rolf Åbjörnsson(KD) avgått.

Åbjörnsson är kritisk till regeringens agerande. Jag delar kritiken mot regeringen men jag är mer oklar över orsaken till detta drastiska beslut. Visst har Eriksson varit kritisk mot regeringens hantering av FRA-frågan men precis som Mark Klamberg skriver på sin blogg så har inte SIN uppdraget att granska FRA.

Nämnden är inne på sitt andra verksamhetsår. Personal och ledamöter har hunnit få en viss erfarenet. Rutiner för granskning är på plats och utvärderas ständigt för att granskningen ska bli än mer effektiv. Nu riskeras en "avmattning" inträda. En tillfällig ordförande är tillsatt, som i och för sig säkert kommer att göra sitt bästa. Men vederbörande har naturligtvis inte Erikssons erfarenhet och kunnande på området.

För egen del kommer jag att fortsätta uppdraget, eftersom jag anser att jag som ledamot har ett ansvar mot medborgarna och mot mitt parti, som nominerat mig. Men jag förväntar mig att Justitiedepartementet samråder med nämndens ledamöter inför val av ny ordförande resp vice ordförande. Ett illa skött entledigande får inte följas av en lika illa skött tillsättning.

Inga kommentarer: