fredag 15 januari 2010

Uppkopplad eller inte uppkopplad

En aktuell diskussion har under veckan förts i Radio Östergötland om det är nödvändigt/önskvärt att ALLA har möjlighet att koppla upp sig på Internet. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på hela programmen men det jag har hört har påmint mig om hur viktig den här frågan är just i år, som är valår.

Precis som har diskuterats i programmen så förutsätter myndigheter, media, näringsliv, politiker m fl att ALLA är uppkopplade. Hur ofta hör man inte nyhetsuppläsare berätta en nyhet på någon minut och sedan säga: "mer finns att läsa på ....se.

Det finns många skäl till att människor inte använder dator för att skaffa sig information eller utnyttja tjänster. Det är mycket förenklat att tro att uppkopplad eller inte i första hand är en generationsfråga. Visst finns det äldre personer, som inte vill eller inte törs prova. Men det finns det bland yngre också även om våra tonåringar kanske är de mest nyfikna. Däremot spelar ekonomi och tillgång till infrastruktur, som möjliggör uppkoppling, en stor roll.

När vi nu går in i ett valår känner jag att frågan om tillgång till information via nätet blir oerhört viktig att ha fokus på. Jag vet av egen erfarenhet hur lätt det är att säga "vi lägger ut på hemsidan, så kan ALLA läsa". Men ALLA kan inte läsa det - oftast inte ens alla medlemmar. Och hur demokratiskt blir det då?
Nej, även om nya medier kommer att ha en större betydelse i detta val än tidigare, så får vi inte glömma bort att personliga möten och information via tradionella medier fortfarande måste användas.

Inga kommentarer: