tisdag 17 augusti 2010

Elitklasser, Demokrati, Pensionärer

Nyss hemkommen och kollar dagens nyhetsflöde ser jag att många skriver om FP-förslaget om s.k. elitklasser. En del tycker det är bra att elever som lär sig betydligt snabbare än andra och förmodligen också har ett specialintresse t ex matte kan få mer stimulans i undervisningen genom s.k. elitklasser. DN, SvD och Aftonbladet refererar utbildningsministerns förslag och kommentarer bl a från lärarfacken.

Jag tror att det behövs både särskilda klasser och varianten profilklasser, som innebär att eleverna får mer tid för t ex matte eller språk. Den sistnämnda modellen finns inom idrott och musik. Jag har aldrig förstått socialdemokraternas avoghet mot "språk-klass" men tycker det är okej med hockey-klass.

Bloggar om detta ämne: Joakim Wikström, Per Altenberg, Rasmus


Annat som det skrivs om idag är att LO avbokat Linda Bengtzing för att hon sjungit allsång hos Centerpartiet!!?? Linda skriver även själv om det i Expressen. Hur står det till med demokratin hos vissa fackliga organisationer, egentligen? Andreas Froby kommenterar.

Ska dock ge en uppskattning till mitt eget fack, som efter mitt brev ändrat sig och bjudit in alla partier till välfärdsdebatten i Norrköping nästa vecka. Jag skrev ett inlägg i frågan den 29 juli.


Så sista ämnet för dagen. Som inte refereras - ännu i alla fall - utan som jag själv upplevt. PRO i Linköping bjöd in till debatt i kväll. Alla sju fullmäktigepartierna var representerade. Jag var ensam kvinna i panelen. Kan det bero på att sex partier hade utgått från att det skulle bli mycket skattedebatt (vilket det blev också) och måste man förstås skicka en man, eller? Även i mitt parti var vi medvetna om att skatter stod på dagordningen men folkpartister litar på sina kvinnor. Nåja, att kristdemokraterna representerades av äldrenämndens ordförande som är man var väl naturligt.

På torsdag ska jag delta i en debatt hos SPF (Sveriges Pensionärsförbund) i Östergötland. Också där blir säkert skattefrågan en av de viktiga punkterna trots att alla partier nu lovar skattesänkningar för pensionärerna.

Inga kommentarer: